Barbara van Druten: “Kunst vormt de spiegel van de ziel en is de vertegenwoordiger van de tijd…” 

Welkom op de pagina over kunstenaar Barbara van Druten! Vanaf hier kun je verder navigeren naar ARTvertisements. Onderstaande kunstwerken zijn voornamelijk in opdracht gecreëerd ten behoeve van openbare ruimtes. Het eindresultaat kun je bekijken via ‘interieur‘ of ‘exterieur‘. Sommige kunstwerken zijn wel 60 meter lang en daardoor lastig in een portfolio weer te geven, vandaar dat hier slechts een selectie getoond wordt. Klik op het plaatje om de vergroting te zien!

Barbara van Druten  is in 1999 afgestudeerd aan de Academie van de Beeldende Kunsten in Maastricht. Ze studeerde Visuele Communicatie. Ze heeft daarnaast illustratieve vormgeving gestudeerd aan de Academy of Arts, Design and Architecture (VSUP) in Praag, Tsjechië.

Na diverse omzwervingen, waarin ze in Londen, Cambridge (UK) en Lagos (Nigeria) heeft gewoond, is zij naar Leiden (Nederland) teruggekeerd. Haar zoon is zowel muze als drive geweest voor veel van haar kunstuitingen en carrière. Haar reizen zijn ook altijd een grote inspiratiebron geweest. Barbara is in haar kunstuitingen altijd op zoek naar een manier om fantasie, de complexiteit én schoonheid van zowel de psyche van de mens als de wereld, en multiculturele rijkdom naar voren te brengen. Alhoewel haar kunstwerken op het eerste gezicht vaak zoekplaatjes zijn, zitten er veel diepere lagen in met veel betekenis en visualisatie van beide kanten van het spectrum. Sinistere details maken de paradoxale uitingen compleet.

‘Barbara’ betekent letterlijk ‘vreemdeling, barbaar’. Barbara voelt zich andersdenkend, anders observerend. Zij verbaast zich dagelijks over de wereld die door raast met de ingewikkelde (klimatologische, politieke, sociale en economische) systemen en patronen, waarin het kwartje wel of niet de goede kant op valt voor mens, dier en natuur.

Na de kunstacademie was Barbara enige tijd zoekende. Ze uitte zich voornamelijk in handgemaakt illustratief werk waarmee ze in binnen- en buitenland exposeerde, alhoewel ze toen ook al bezig was met digitale illustraties. Een Italiaanse galerie moedigde haar aan om verder te gaan met digitale illustraties. Geen verkeerd advies. In 2012 startte zij, tijdens een recessie, een concept genaamd ARTvertisements. Alhoewel ze al enige naamsbekendheid had verworven als kunstenaar, besloot ze onder die bedrijfsnaam verder te gaan. Barbara heeft altijd de samenwerking opgezocht. In 2014 ging Barbara de samenwerking aan met Niki Koutouras, creatief marketeer die het snijvlak tussen kunst en commercie opzocht. 

In ARTvertisements (advertisements en art) komen esthetiek en informatie samen door middel van op maat gemaakte digitale collages, deel uitmakend van een totaalconcept. ARTvertisements kan (familie)geschiedenis, (city)marketing, routing, QR-codes en educatie bevatten. ARTvertisements is reeds ingezet ten behoeve van marketingconcepten, interieurs, de openbare ruimte, stadsverfraaiing, leegstand en bouwprojecten. ARTvertisements richt zich op totaalconcepten, waarin de wensen, de behoeftes, en de te profileren identiteit van een school, bedrijf of organisatie worden meegenomen. Kleur en beleving spelen ook een enorm belangrijke rol in hun uitingen, zodat organisatorische-, werk-, sport- leer- en creatieve doelen worden gestimuleerd. 

Nu bestaat ARTvertisements alweer jaren en wil Barbara zich ook weer wat meer gaan richten op vrij werk. Naast haar werk als kunstenaar en haar bedrijf ARTvertisements, staat zij bepaalde periodes als docent Beeldende Vorming voor de klas, niet omdat het moet, maar omdat het kan. Ze vindt het werken met jongeren inspirerend en belangrijk.

Hieronder zijn diverse publicaties van o.a. Elsevier, Haagsche Courant, Trouw, Leidsch Dagblad, Flair, Elegance en overige (vak)bladen in te zien. Klik op het plaatje voor een vergroting!

CONTACT
ARTvertisements

info@ARTvertisements.com

+ 31 6 51 27 39 01

Unit-2
Nieuwe Energie,
3e Binnenvestgracht 23j,
2312 NR  Leiden